dinsdag 10 december 2013

Het Paard van Ditzo

- Column over 'Kijk kanker de wereld uit' -

Mag je kritiek hebben op een bedrijf dat 1 miljoen euro doneert aan onmisbaar kankeronderzoek? Ik ontkom er helaas niet aan...

Heel even was er dat moment van euforie. Niet in de laatste plaats vanwege dat fijne zinnetje. ‘Een zorgverzekeraar moet vooral hart voor de zorg hebben’. Want gek genoeg, zo weet je, is dat minder voor de hand liggend dan je zou denken. Ook de rest komt aangenaam verfrissend binnen.
‘De sector is te ver doorgeschoten… honderden miljoenen in marketingcampagnes’.
Met bescheiden resultaat, wordt erbij verteld. Lang niet genoeg in ieder geval om die bedragen te verantwoorden. Kortom, verkwisting galore. Dat moest dus anders kunnen. En niet heel ingewikkeld zijn. Kortom, 1 miljoen euro, direct naar kankeronderzoek. Verdomd goed doel. Verdomd goeie actie. En misschien nog wel fraaier, daarmee eindigt het niet. Want wat Ditzo betreft wordt met het doneren ‘een signaal naar de markt afgegeven’. 
Well spank my ass and call me Shirley, Can I Get An Amen.

Helaas volgden al vlot de kleine lettertjes. Branche ironie.
In het kort: Ditzo doneert als jij kijkt of deelt.
Velen vonden dat een geweldig idee. Ik niet. Sterker nog, en laat ik het zo cynisch stellen als ik het bedoel: onder de vlag van kankeronderzoek is Ditzo toch vooral ook ter meerdere eer en glorie van zichzelf bezig.
Oprecht was geweest: 1 miljoen euro doneren. Punt.
En mag je daar dan ruchtbaarheid aan geven? Natuurlijk. Stuur een persbericht, geef een interview. ‘We’ delen het vervolgens wel uit onszelf. Simpelweg omdat zo'n waanzinnig en waardevol gebaar met liefde gedeeld wordt.
Daar heb je geen reclamebureau voor nodig. Ook geen filmpje. Of kek allitererend copyregeltje. In dat opzicht mogen we blij zijn dat deze actie niet twee jaar eerder is uitgerold, want dan mochten we ongetwijfeld ‘kanker de wereld uit liken’.
Wat het argument betreft dat het kijken en delen juist is gedaan om zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan het onderzoek te geven: daar valt inderdaad weinig tegen in te brengen. Maar het blijft wel degelijk een Paard van Troje. Meeliften op iets moois. 

Er zijn er genoeg die zeggen: Nou en? Dat mag toch? Maar dan laat je je verblinden door het goede doel. Natuurlijk is het evident dat die 1 miljoen, linksom of rechtsom, ‘the bigger picture’ is. Het zou alleen prettig zijn als Ditzo volslagen eerlijk was geweest wat betreft hun bigger picture. Want onderaan de streep staat gewoon het vertrouwde doel: overstapzieltjes winnen.

Niets mis mee. Echt niet. Maar laat de mooie woorden eromheen achterwege.

Als je dan iets wilt doen aan die honderden miljoenen euro’s die nodeloos worden gespendeerd aan marketing… Als je dan zo bloemrijk stelt dat een zorgverzekeraar vooral hart voor de zorg moet hebben... Als je dan beweert een signaal aan de markt te geven… Put your money where your mouth is.

Niet met een eenmalige campagne. Sta dan echt op. Geef geen signaal, verander de markt.
Steek die miljoenen in een premieverlaging, zodat zorg weer voor meer mensen betaalbaar wordt. Kies elk jaar een goed doel. Sterker nog, kies er meerdere, er zijn er genoeg. Waar je dat allemaal van betaalt? Van ons. De consument. De winst. Een deel van onze premie structureel naar… de zorg. Noem het poëtisch. Scheelt bovendien een hoop collectebussen.

Dan geloof ik je. Dan heb je me. Dan deel ik je.
En ik hoef er niets voor terug. Je hebt het immers al gegeven. 


Auteur is creative director bij bone/SVBmedia en meende het gegeven paard in de bek te moeten kijken.

2 opmerkingen:

Lieke Borsten zei

applaus

Flow Floris zei

Well spank my ass and call me Shirley, Can I Get An Amen!