donderdag 24 december 2009

Akersloot

IJzel en sneeuwstormen voorbehouden heeft het er alle schijn van dat ik vanavond tafel in het bruisende 4-sterren hotel Van der Valk Akersloot (sic). Het is een eerbetoon aan mijn pas overleden oma, die net geen 99 werd.
In de jaren '80 vierden wij haar verjaardagen in het Noord-Hollandse paradepaardje van de legendarische franchiseformule. Ik ga hier de stelling aan dat er in ruim twee decennia niet bijster veel veranderd zal zijn. Daarover dus later meer.
Voor nu laat ik mijn gedachten afdwalen naar die legendarische woensdagavond in 1987. Toen Ajax in de kwartfinale van de Europacup 2 het Zweedse Malmö FF uitschakelde. In De Meer, met twee keer Van Basten en één keer Aron Winter, die toen nog Arie werd genoemd. In Akersloot stond een TV aan. Ik was dertien en snelde met mijn broers wanneer mogelijk, laten we zeggen tussen de schnitzel en de vlaflip door, naar de lobby om zoveel mogelijk van de wedstrijd mee te krijgen. Daar zaten ook volwassen mannen. Akersloters. Mannen van de lach. Mannen van de kwinkslag. We zijn inmiddels een kleine 23 jaar verder, maar de grap van een van hen die duidelijk moest maken dat er aan tafel ook nog mensen zaten heb ik nooit kunnen afschudden.
"Piet, je ijs wordt koud."
Het belooft, kortom, een legendarische avond te worden.

2 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Hukkel zei

hehe, het blijft een klassieker