dinsdag 10 maart 2009

Onderscheid

Zo heel af en toe reis ik eersteklas in de trein.
Dat is volgens mijn abonnement niet toegestaan.
Maar soms is het druk, of de conducteur is al voorbij en dan denk ik: vooruit, ga maar even lekker zitten. Laaf je aan het leer van de stoelen.
Dat zit dan lekker.

Toch betrap ik me er elke keer op dat ik me afvraag of de mensen het doorhebben. Dat ze zien, maar vooral denken: die hoort hier niet. Dat is een tweedeklasser.
Daar ben ik me dan de hele reis bewust van. Dat ik eersteklas reis en dat dat helemaal niet mag. En die mensen, die denken er waarschijnlijk niets van. Misschien is het zelfs zo dat zij net zo stiekem eersteklas reizen als ik. Dat zou mooi zijn. Maar ik acht het niet waarschijnlijk.

Het prijsverschil tussen een eerste- en tweedeklas kaartje is niet bijzonder groot. Toch is dat hoe het verschil in perceptie voelt.
Onderscheid wordt niet menselijker omdat er voor betaald is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Als het te druk is in de trein zit ik ook vaak in de 1e klas, ik zit ook niet echt relaxed want hou altijd in de gaten of de conducteur er aan komt. Het maakt me niet uit wat de andere passagiers vinden, er zitten volgens mij vaak mensen met een 2e klas abonnement/kaartje in de 1e klas.
Vorig jaar had ik een hevige discussie met een conducteur over het feit dat ik in de 1e klas zat met een 2e klas abonnement. Het was achterlijk druk in de trein en hij vond dat ik in de overvolle tussengang moest gaan staan. Ik vroeg of hij het normaal vond dat je uberhaupt moest staan als je een jaarabonnement hebt. Een irritante discussie volgde. Hij wilde bijna een boete uitschrijven maar mijn medepassagiers gingen zich er mee bemoeien waaronder een medewerker van Rover (hoe toevallig). Hij vond het toen niet meer zo leuk allemaal en liep gewoon weg zonder wat te zeggen.
Een conducteur met hart voor de zaak.

Groetjes Winanda

beerendsz zei

dat argument heb ik ook altijd in de aanslag: 'heb je enig idee hoeveel geld ik jaarlijks aan jullie geef, jaren achtereen?'

ik vind dat een valide argument.